Aihearkisto: Valmennus

Aikuisten harrasteliikunta ja peruskurssien syvin olemus

Aikuisten harrasteliikunta ja peruskurssien syvin olemus

Melko lailla tasan kuusi ja puoli vuotta sitten näihin aikoihin olin lähtenyt Jyväskylän Fight Clubilta kohti kotiani. Peruskurssin harjoitukset olivat juuri loppuneet. Olimme opetelleet suoraa nilkkalukkoa, avoimen guardin ohittamista, suoraa käsilukkoa käänteisesti tehtynä ja perhosguardia. Peruskurssi oli kutakuinkin puolivälissä ja olin jo täysin koukussa lajiin. Olin niin sanotusti löytänyt sen oman juttuni – vaikka en varmasti tuolloin osannutkaan arvata, että millaisia vaikutuksia sillä olisi elämääni.

Aloittaessani tämän kirjoituksen 19. maaliskuuta 2013 olin juuri palannut Jyväskylän kaupungin järjestämästä urheilijoiden palkitsemistilaisuudesta. Meitä Fight Clubin harrastajia tapahtumaan oli kutsuttu kymmenen, joista seitsemän pääsi paikalle. Seuramme parhaiten menestyneitä olivat yhden MM-mitalin ja kasan EM-mitaleita keränneet naisharrastajamme, joihin voit tutustua Jyväskylän Fight Like a Girl Clubin blogissa. Muista kamppailulajeista palkittiin ainakin Hokutoryu Jujutsun ja thainyrkkeilyn (JTBC) harrastajia.

Päädyin pohtimaan aikuisten harrasteliikuntaa, järjestötoimintaa ja peruskursseja. Kukaan seuramme vastuuvalmentajista ei saa palkkaa ja seuramme toimiikin yhdistyspohjalta. Valtaosa harrastajistamme on aikuisia ja suurin osa on aloittanut harrastuksen käymällä peruskurssin. Seuramme peruskursseilla aloittaa vuodessa noin 150-200 uutta harrastajaa. Kaikki seuramme palkitsemistilaisuudessa palkitut urheilijat ovat aloittaneet harrastuksensa aikuisiällä.

Kenellekään ei varmasti tule yllätyksenä, että käsittelen tälläkin kertaa aihetta kamppailulajien kautta. Toki samoja asioita voi soveltaa muissakin lajeissa ja mielelläni kuulen kommentteja myös muiden lajien edustajilta.

Mihin unohtui aikuisten liikunta?

Lasten ja nuorten liikuntamahdollisuuksista puhutaan paljon ja se onkin tärkeä aihe. Mutta entä aikuisten liikunta, erityisesti sellaisten aikuisten kohdalla, jotka eivät ole välttämättä harrastaneet juuri minkäänlaista vapaaehtoista liikuntaa sitten peruskoulun ja armeijan? Lue loppuun

Onko oheisharjoittelu tarpeellista?

oheisharjoittelu

Oheisharjoittelun tarpeellisuudesta käydään keskustelua aina silloin tällöin – kamppailulajipuolella melko useinkin. Vakioargumentteja näissä keskusteluissa ovat mm. ”oheisharjoittelua ei tarvita, lajiharjoittelu riittää” ja ”mikäli kaksi taidoiltaan tasaväkistä kamppailijaa kohtaa, vahvempi ja kestävämpi voittaa”. Tämä artikkeli ei kuitenkaan käsittele pelkästään kamppailulajeja, vaan oheisharjoittelua laajempana kokonaisuutena. Esimerkkeinä käytän toki paljon kamppailulajeja, koska ne ovat minulle tutuimpia.

Kahdessa edellisessä argumentissa on kummassakin jonkinlaista perää, mutta molemmat sortuvat yliyksinkertaistamiseen. Seuraavaksi kerron, miksi.

Laitetaan alkuun kuitenkin oheisharjoittelun määritelmä. Oheisharjoittelua on kaikki lajiharjoittelun ulkopuolella tapahtuva harjoittelu, jonka tarkoitus on tukea varsinaisen lajin harjoittelua ja siinä kilpailua. Oheisharjoittelua on esimerkiksi voima-, nopeus-, kestävyys-, yleistaitavuus- tai liikkuvuusharjoittelu ja harjoitukset voivat olla luonteeltaan palauttavia, huoltavia tai rakentavia.

Tarvitaanko oheisharjoittelua ollenkaan?

Oheisharjoittelua ei tarvita, lajiharjoittelu riittää” on sinänsä houkutteleva argumentti. Monia kamppailulajeja (myös harrastamiani) markkinoidaan väitteillä, joissa pienempi voi voittaa isomman kamppailussa, kunhan pienempi on riittävän taitava.

Ja sehän on täysin totta. Kamppailulajit ovat kaikki ensisijaisesti taitolajeja – muutenhan voimamiehet ja painonnostajat kävisivät hakemassa harjoittelematta olympiamitalit niin nyrkkeilystä, painista kuin judostakin. Tätä ei kuitenkaan tapahdu, vaan kamppailussa taito jyllää ja taitavat pikkumiehet pyörittelevät isokokoisiakin kamppailu-ummikoita miten lystäävät. Siis ihan samalla tavalla kuin muissakin urheilulajeissa – taitavat hallitsevat kenttiä ja areenoita.

Totta myös on, että harrastekamppailijoista valtaosalle lajiharjoittelun määrän lisääminen olisi paras tapa parantaa heidän suorituskykyään kamppailijoina. Jos juuri peruskurssilta päässyt Ville Vapaaottelija käy kahdet lajiharjoitukset viikossa, tärkeintä ei ehkä ole miettiä, pitäisikö hänen tehdä yksi- vai kaksijakoistaa voimaohjelmaa. Tämänkaltaiseen hifistelyyn moni kuitenkin sortuu aika helposti.

Mitä vähemmän lajia harjoittelee määrällisesti ja mitä lyhemmän aikaa lajia on harjoitellut ajallisesti, sitä dramaattisempia muutoksia pelkästään lajiharjoittelun määrää lisäämällä saadaan. Kahdesti viikossa harjoitteleva harrastaja saa vuodessa 104 lajiharjoitusta, kolmesti viikossa harjoitteleva 156 harjoitusta ja neljästi viikossa harjoitteleva 208 harjoitusta. Pelkästään tämä selittää valtaosan tapauksista, joissa harrastaja tuntuu kehittyvän todella nopeasti.

Maailmassa ei kuitenkaan liene juuri ollenkaan urheilulajeja, joissa huipputasolla kilpailevat urheilijat eivät tekisi minkäänlaista oheisharjoittelua. Pakko tosin on myöntää, että en tunne esimerkiksi biljardin ja keilauksen oheisharjoittelumuotoja, mutta eiköhän niissäkin vähintään jotain tasapainottavaa ja vammoja ennaltaehkäisevää oheisharjoittelua tehdä.

Hyvä esimerkki on pöytätennis (eli pingis). Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksen Urheilijan polku -sivuston pöytätennis-urapolku kertoo, että yli 18-vuotiaan pöytätennispelaajan tulisi harjoitella lajiaan 10-12 kertaa viikossa, 2½-3 tuntia kerrallaan ja tehdä oheisharjoitteluna kestävyys-, voima- ja nopeusharjoituksia harjoituskauden mukaan 3-6 kertaa viikossa.

Taekwondon kohdalla vastaavat määrät 18-21 -vuotiaalle urheilijalle ovat 7-10 lajiharjoitusta, 1½-2 tuntia kerrallaan ja oheisharjoittelua 6-10 tuntia viikossa. Erikseen mainitaan, että kokonaisliikuntamäärästä 45-60% on lajiharjoittelua, 25-30% oheisharjoittelua ja 10-30% muuta liikuntaa.

Lienee selvää, että taekwondossa tarvitaan pöytätennistä enemmän ja monipuolisempia fyysisiä ominaisuuksia. Silti pöytätenniksenkin huipputasolla oheisharjoittelu koetaan tärkeäksi.

Kamppailu-urheilulajienkaan kohdalla asiasta ei pitäisi olla epäselvyyttä – oheisharjoittelua tarvitaan, mikäli haluaa päästä huipulle ja pysyä siellä. Lue loppuun

Onko sinulla harjoittelufilosofiaa?

Filosofit

Tämä artikkelin idea on hautunut päässäni jo jonkin aikaa. Lopullisen kipinän kirjoittamiselle antoi kuitenkin keskustelu erään liikuntatieteitä opiskelevan harrastajamme kanssa. Keskustelu liittyi toisen harrastajan oheisharjoitteluohjelmaan, jonka olen suunnitellut.

Halusin kirjoittaa niistä periaatteista, joiden perusteella opetan, valmennan ja joita ennen kaikkea sovellan omaan harjoitteluuni. Tuossa keskustelussa nimittäin tajusin, että olen puoliksi tiedostamattani soveltanut tiettyjä periaatteita harjoittelussani, mutta en ole koskaan kirjoittanut niitä ylös.

Itse kamppailulajien parissa viihtyvänä näen tarpeelliseksi avata tiettyjä käsitteitä siten, miten itse ne ymmärrän. Kamppailulajeissa toisia opettava henkilö voi olla opettaja, valmentaja tai ohjaaja. Näillä on jonkin verran eroa, riippuen lajista ja henkilöiden opetussuhteesta ja näitä käsitteitä käytetään melko paljon ristiin – eli, tämä ei ole ainut oikea näkemys asiasta.

Itse näen jaon kuitenkin seuraavalla tavalla:

1. Ohjaaja

Ohjaajalla ei ole varsinaisesti henkilökohtaista suhdetta ohjattaviin eivätkä he saa siis henkilökohtaista tai pienryhmäkohtaista valmennusta. Terminä ohjaajaa käytetään aika laajasti, yleensä modernimpien, (usein) kamppailu-urheilulajien, parissa. Myös apuohjaaja on usein käytetty termi.

2. Valmentaja

Valmentaja on kamppailulajeista yleensä pelkästään kamppailu-urheilun puolella käytetty käsite. Valmentaja käyttää ohjaajaa enemmän aikaa harjoitusten ja harjoittelun suunnitteluun, usein sisältäen jonkinlaisen jaksotuksen suunnittelun. Valmentajalla on myös ohjaajaa henkilökohtaisempi suhde valmennettaviinsa ja valmentaja saattaakin valmentaa vain yhtä henkilöä tai pienryhmää. Myös korkeammalla tasolla isommille ryhmille valmennusta suunnitteleva henkilö on valmentaja. Valmentaja voi olla erikoistunut tiettyyn osa-alueeseen – esimerkkeinä fysiikkavalmentaja tai henkinen valmentaja.

3. Opettaja

Opettajan käsitettä käytetään selvästi eniten perinteisten kamppailulajien yhteydessä. Opettaja-oppilassuhde on henkilökohtainen ja opettajalla on tavallisesti melko pieni määrä varsinaisia henkilökohtaisia oppilaita. Opettaja panostaa oppilaidensa opettamiseen riviharrastajaa enemmän ja vastaavasti oppilas sitoutuu harjoittelemaan riviharrastajaa enemmän. Joskus opettajalla voi olla hyvinkin voimakas auktoriteettiasema oppilaisiinsa. Opettaja-oppilassuhde muodostuu yleensä vuosien saatossa.

4. Opettaminen

Itse käytän opettamista yläkäsitteenä. Opetan kamppailulajeja, vaikka suurin osa opetettavistani eivät varsinaisesti henkilökohtaisia oppilaitani olekaan. Tuon alle menevät kaikki isompien ryhmien opettaminen, eli peruskurssit ja kokeneiden harjoitukset.

Yllä olevat kuvaukset ovat jaettu karkeasti, mutta antavat pohjaa siihen, miten näitä käsitteitä yleensä käytän, erityisesti kamppailulajien kohdalla. Niitä voi soveltaa myös muuhun vastaavaan toimintaan, esimerkiksi käsitteiden voimavalmentaja tai kuntosaliohjaaja, kautta.

Lue loppuun